Vanliga människor

När man kollar på tv tablån nuförtiden så känns det som att utbudet är större än någonsin. Det verkar som om man verkligen att har gått all in på att det ska finnas något för alla. Man ska kunna skratta, gråta, chockas, läras, informeras och mycket mer, allt på samma kväll. Hur bra som helst. Jag gillar det.

Dock kan jag inte låta bli att fundera över vilka typer av program som skapas och av vilken anledning. Programmen som jag syftar på är Ullared och Sthlm Arlanda. För att få någon slags klarhet i varför man skapar de här programmen känns det som om jag måste börja med varför man tittar på tv. Vilken är den mest troliga anledning till att jag eller någon annan kryper upp i soffan och sätter på tvn?Jag kan komma på en hel del faktiskt och de är just de som jag skrev om i början och såklart en massa fler. Men det är här problemet kommer in. Syftet med Ullared och Sthlm Arlanda är så svår bestämt att jag inte kan komma på en anledningen till att någon skulle sätta på tvn och utbrista "äntligen Ullared"! För er som inte har tittat på Ullared och Sthlm Arlanda så går de endast ut på att man får följa vanliga människor som gör vanliga saker. Det är Ulla som shoppar diskhandskar, Karin som står i vänthallen och Klas som fikar medan frun shoppar fryspåsar. Vanliga människor, vanliga saker. Tvärtemot såpor som Big Brother och Robinsson som man faktiskt direkt kan se ett underhållningsvärde och där deltagarna i programmet hamnar i ovanliga situationer så är Ullared och Sthlm Arlanda en kamera på en vanlig plats där det är personerna som råkar vara där som styr innehållet i programmet.

Det som jag direkt tänker på är vad som är nästa steg? "Sthlm tunnelbanan", "Badhuset" eller kanske "Sergels torg under en dag". Ni kan själva tänka er vad innehållet i dessa program skulle vara. Kanske är det så att vanliga Svensson är så pass underhållande att följa att det är svårt att skriva ett manus och komma på en programidé som slår en vanlig människas spontanitet och uttryckssätt?

Det bör tilläggas att jag har sett ett flertal avsnitt av båda Ullared och Sthlm Arlanda och ser ett stort underhållningsvärde i båda programmen, vem vet jag kanske är målgruppen?


xoxo

C

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0