Min läkare suger

Jag måste verkligen byta husläkare. Han är inte min typ. Besöket börjar med att han kommer ut från sitt rum och frågar mig: Är det du som ska till mig? Det har jag ju ingen aning om så jag säger jag vet inte, jag heter Vanda Aronsson. Men han har ingen aning om vem han ska träffa så han måste gå tillbaka till sitt rum för att kolla om det är jag. Det är det, och jag känner mig väldigt persoligt och varmt mottagen.

Läkaren: Vad är det som gör att vi träffas idag da?
Vanda: Jag har fått en böld bakom örat.
Läkaren: Och varför kom du hit för det?
Vanda: För att jag inte brukar ha växande bölder bakom örat och jag tänkte att det kan vara bra att kolla.
Läkaren: Jaha, så varför har du fått en böld bakom örat?
Vanda: Eh, ingen aning.
Läkaren: Men du måste ju gått och tänkt på vad det är för någonting?

Stopp här. Vem var läkaren, han eller jag? Känner att jag i det här läget får ut noll av att självdiagnosera mig. Efter ett tag avslöjar han att han tror att det är en svullen lymfkörtel. Därför ska han också undersöka de andra lymfkörtlarna, varav en i armhålan. Jag har på mig en tjock collegetröja och han försöker sticka in handen för att trycka mig i armhålan, men min klänning är ivägen och allt känns sjukt osmidigt. Jag säger att jag tar av mig tröjan för att det ska bli lättare, men det tycker han verkar vara alldeles för tidsödslande så han fortsätter att trycka mig i armhålan samtidigt som jag kränger av mig tröjan som fastnar på huvudet och situationen blir bara ännu mer osmidig. Den blir heller inte bättre av att han står och utropar: Åh vad jobbigt att ta av sig tröjan, gud vad den satt fast, oj vad lång tid det här tar.

Jag blir seriöst oroad över att alla mottagningar och vårcentraler får betalt per patient. För han kastar i princip ut mig genom dörren efter 5 min max. Om han tar lika "seriöst" på alla patienter får han en timlön på 1680 kr.

Ett blodprov fick jag ta på labbet i alla fall. Så får vi hoppas att klumpen försvinner snart.

Kram Vanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0