Gästbloggare!

HEEEJ!!! Har i egenskap av "blivande dietist" fått äran att gästblogga på denna underbara blogg =)

Har funderat på vad mitt första inlägg ska handla om och kommit fram till ämnet SUPERMAT. Tränar man gymnastik behövs ju nyttig och energirik mat! Så här kommer mitt första tips på ett Superlivsmedel, nämligen....

ÄGG: Ett ägg väger runt 60 gram varav ca 11 % är skal. I Sverige har vi en av de högsta kvalitetskontrollerna när det kommer till ägg, så ingen salmonellarisk här inte. 
Ett färskt ägg sjunker till botten i en skål med vatten medan ett gammalt flyter upp. Detta beror på att det bildas en luftblåsa i ägget med tiden. Ett ägg som förvaras i kylskåp åldras lika mycket på 1 vecka som ett ägg i rumstemperatur åldras på 1 dag så IN i kylskåp! 
Tänk på: Hönan har bara ETT hål där nere, för alla avfallsprodukter så det kan vara bra att skölja skalet en extra gång....

Varför är då ägg ett superlivsmedel? Jo, det innehåller ALLA de näringsämnen vi behöver utom ett. (Gissa vilket) Mycket protein och fleromättade fettsyror och totalt runt 80 kcal per ägg. Protein behövs blandannat för att bygga upp musklerna och de fleromättade fettsyrorna sänker det "onda kolesterolet" i vårt blod, vilket gör att vi minskar risken för hjärtinfarkt när vi blir gamla.
Dessutom är det ett livsmedel som går att variera i det oändliga (nästan i alla fall)

Behöver jag skriva mer? (här hade jag även tänkt komma med ett dåligt rim som bla inkluderade orden ägg och drägg men jag hoppar över det, måste ju bli seriös nu när jag börjat på universitetet) 

Detta var mitt första tips på nyttig mat, så ta och koka, stek eller pochera (varning, för hög svårighetsgrad som lätt slutar i katastrof) ägg till mellanmål nästa gång!

Många Kramar från Camilla :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0