Av tomten önskar jag mig en bil

Jag och Julia konverserade om vinstskatt i bilen på väg hem. Diskussionen uppkom när jag berättade att jag önskar mig en bil i julklapp (kanske en Ford Smax som Cissi har?) och Julia sa att jag kunde vinna en V70 på jullotten. Då sa jag att jag hellre vann den billgare så att jag inte var tvungen att betala lika mycket vinstskatt. För jag har hört att ingen som vinner bilar har råd att behålla dem. Men vad är egentligen vinstskatten? Hur mycket måste man betala?

Läste det här..

Tävlingsvinster som inte kommer från arbetsgivaren är skattefria om de är i annan form än kontanter och värdet är högst 0,03 prisbasbelopp, avrundat till närmaste hundratal kronor.

Har du varit med i en tävling i t.ex. TV eller en tidning och vunnit, ska du vanligtvis betala skatt på vinsten. Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri.

Tävlingsvinster är skattefria om de består av föremål som värderas till högst 1 300 kronor inkomstår 2009 och 1 200 kronor inkomstår 2008.


.. och blev inte klokare alls. Betalar man eller inte? Ingen bil kostar ju mindre än 1200 kr men samtidigt är det inte kontanter. Någon som förstår?

 

Kram Vanda


Kommentarer
Postat av: Anonym

"Om det är den personliga prestationen som avgör om du vinner ska du beskattas för vinsten. Är det däremot slumpen som avgör är vinsten skattefri."



Slumpen avgör ju definitivt om man vinner en bil på lotter, så då behöver du inte betala skatt! Perfekt, vinn nu vanda!

2009-12-08 @ 13:46:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0