091218

Nanya undrade om det fanns 500 språk i världen. Här kommer svaret på den frågan:

"Det brukar anses att antalet språk i världen varierar från 3 000 till 8 000 beroende på hur man räknar. Det är svårt att ange en exakt siffra för hur många olika språk det finns eftersom gränserna mellan vad som är ett eget språk och vad som är en dialekt av ett språk är ganska oklara. Man drar inte språkgränserna enbart efter om språken har liknande ordförråd eller liknande grammatik. Indelningarna har även geografiska, politiska och religiösa orsaker."

Imorgon åker vi till Holland för att tävla. Det kommer att gå bra. Vi har laddat upp ordentligt med smörgåstårta hemma hos tränare Tessan. Mycket trevligt, med underhållning i form av korttricks utförda av Tessans lillebror. Och såklart massa pladder som vanligt.

Nu ska jag bestämma mig för om jag ska packa eller gå och lägga mig. Tror nog att jag ska packa så att jag har det gjort. Men jag är sjukt trött.

Kram Vanda



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0